Friday 28 February 2014

senaman kardio kickboxing

credit picture to: fitchickexpress.com

assalamualaikum..

senaman seni mempertahankan diri
walaupun dah beberapa tahun (sejak 1999-2003) meninggalkan penglibatan rasmi aku dengan seni gayung fatani malaysia, tapi aku selalu mengamalkan jurus-jurus silat dalam senaman aku di rumah. dari dulu hingga kini aku masih amalkan.hehe. aku selalu amalkan side n back kick dan juga jurus tumbukan sebagai senaman. meh aku citer sedikit tentang senaman seni mempertahankan diri.

punching bag vs batang pisang
sejak aku minat dengan seni mempertahankan diri. sejak zaman sekolah rendah lagi. aku suka la tengok citer kungfu, silat etc kat tv. dah tuh bila mak aku nak tebang pokok pisang kat kebun tuh aku mula la kenen-kenen kat dia.hihi. aku suh mak aku tolong ikatkan batang pisang dekat pokok untuk aku buat punching. konon-kononnya macam punching bag gituh la.
dah aku ni kampung girl guna jela batang pisang.hahaha. senang, free dan tak susahkan mak bapak aku nak keluarkan duit.hihi. aku mesti punch kat batang pisang tuh dan kira berapa prestasi aku. 10 20 50kali. haa..kononnya hebat la tuh.haha.
untuk makluman korang, batang pisang tak selembut punching bag. so, buku lima aku mesti merah-merah tiap kali aku wat training.hihi. sakit wo!!! kononnya nak asah buku lima kasi ada ruas-ruas macam fong sai yok!hahaha. obses giler. aku dah terbayang-banyang suatu hari nanti aku akan belajar kung fu terbang kat atap rumah jiran kiri kanan. bila aku dapat tau dorang guna macam tali untuk terbang dalam citer kungfu tuh, ces! hampeh. hancur berkecai angan-angan aku.hahaha. dorang main tipu ngan aku!

senaman kick-boxing di rumah
sejak aku join silat tahun 1999, aku selalu ugak buat senaman kick boxing kat rumah. aku guna jurus tendangan dan tumbukan.hahaha. ayah aku selalu ugak tengok anak dia meroyan kat umah.kihkihkih. sampai skang pon aku still teruskan senaman camni. tapi kadang-kadang aku buat bila orang tak ada kat umah. sebab kononnya skang aku nak jadi ayu. segan la nak tendang menendang kat umah bila dah tuo bangka nih.hahaha. tapi selalu ugak kantoi ngan ayah aku. selalunya bila terserempak ngan ayah aku, n dia usik-usik aku. aku kontrol macho. terus stop tapi tak cakap apa-apa. buat betul-betulkan rambut depan cermin.kahkahkah.

fungsi tendangan
aku amalkan side kick dan juga back kick sebab bagi aku ia sangat bagus untuk kekalkan bentuk badan bahagian pinggang ke bawah. untuk langsingkan peha dan betis. selain itu juga bagus untuk pejalkan bahagian punggung.ops! malu aku.hahaha. aku selalu praktis kat umah buat tendangan sisi dan tendangan belakang juga untuk kekalkan stamina aku dalam seni mempertahankan diri. kalo lama tak buat, mesti berkarat n segala jurus-jurus silat pon tak ingat. so, aku ade ugak praktis balik jurus-jurus yang guru silat aku ajar, cikgu adnan bin abdul kadir.heheh. aku ingat lagi email dia nama 'fatanan' sebab nama dia adnan + fatani, aku cilok guna versi aku 'fatatee' fatani + tee (nama aku).hahaha. obses kau!

fungsi tumbukan
fungsi tumbukan dalam senaman selain nak praktis untuk tumbuk orang (gara-gara tumbuk orang aku ada parut kat atas kening :p), ia mampu memejalkan otot-otot di bawah lengan. hasilnya lengan yang lebih langsing dan tidak menggeleber. korang mau lengan yang menggeleber? iyoooo..katakan tak mau!hihi. senaman tumbukan dapat melangsingkan bahagian atas. terutama lengan dan sisi badan. aku amalkan teknik tumbukan ni juga untuk kuatkan kekuda aku. ni guru silat aku ajar kuatkan kekuda dengan tumbukan.hehe. kekuda yang tegap dan kuat itu penting bagi seorang pesilat. ni aku punya teori sendiri hasil tunjuk ajar guru silat aku.hahaha.

kombinasi tendangan dan tumbukan
kombinasi tendangan dan tumbukan pula memberi impak kepada bahagian tengah badan yang kita sedia tahu, perut!hahaha. untuk hilangkan masalah perut boncet, rajin-rajin la amalkan senaman kickboxing ye anak-anak! senaman kickboxing boleh memejalkan otot-otot kat perut juga. bagi pembakaran lemak yang optimum, rajin-rajin la buat senaman secara konsisten. jangan pulak pagi pergi bersenam, lepas tu balun nasik lemak tak pun roti canai.hahaha. hancus la effect senaman korang. jaga makan pon penting tahu!hihi. tak pun hari ni senaman tahun depan pulak sambung. gamaknya berkarat lemak dalam perut.ops!haha.

contoh senaman kickboxing
ini adalah contoh video senaman kickboxing, kalo ada yang masih blur-blur dengan apa yang aku citer neh. tapi aku selalu buat tak pakai video pon. main tendang n tumbuk-tumbuk tu jerk maklumlah bajet terer.hahaha.
nih aku  kongsikan video:
kickboxing cardio workout - smackdown your stress 



huhu.aku buat 15minit guna video ni dah penat. benti minum esp jap.hahaha. penat wo! berpeluh 1 badan. tapi best.hihi. nak langsing mesti buat secara konsisten. tapi kalo penat ngan duration lama sangat, pilih video yang pendek.hehe. selamat mencuba ;) 
eh, ibu mengandung tidak di galakkan buat senaman kardio ini.hehehe. kang terberanak kat situ sape nak tolong?hihi. ingat, jangan lupa minum banyak air. lebih-lebih lagi bila bersenam. dalam cuaca panas camni, boleh bersenam depan kipas macam aku buat.hihi.


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates