Friday, 31 January 2014

sesuatu untuk di ingati

assalamualaikum..

dunia blogging
aku dalam dunia blogging dah masuk tahun keempat. bermula menulis dengan haru-biru yang hanya di pandu oleh emosi sedih. hari ni aku masih menulis. terkadang berkongsi rasa, terkadang berkongsi info. maaf aku pohon jika penulisan aku tidak memanfaatkan korang. segaja aku tak delete post-post lama dengan labels 'bicara dengan Tuhan' sebab itulah identiti asal blog ni. walaupun tidak banyak yang boleh di manfaatkan. tapi itulah satu tanda ingatan buat aku, yang di mana aku hari ini. alhamdulillah. perasaan aku makin terubat dari rasa sedih yang dulu hampir melarat.

dunia satu ujian
mahu tak mahu. rela atau tidak. yang pasti kita harus selalu sedarkan dan didik diri kita bahawa hidup ini hanyalah pentas ujian. baik atau buruk keadaaan, semua itu adalah ujian. setiap insan, sebagai hamba Allah kita tidak terlepas dari di uji. 

surah al-Mulk ayat 1-2:
"Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.
yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun." 

ujian yang menguatkan diri
pernah aku ingin memilih untuk berputus asa, bukan sekali malah mungkin berkali-kali. namun, seringkali aku yakinkan diri bahawa Allah sayangkan aku. dengan itu ujian ini di hadiahkan semata untuk mendidik hati ini menjadi kuat. berbekalkan rasa yakin itu, hingga sekarang aku masih berjuang. berjuang untuk menjadi kuat. berjuang untuk terusan bertahan dan menjadi lebih baik. namun, hari ini lebih baik dari 3 tahun yang sudah. jika dulu aku mengambil masa yang begitu lama untuk memujuk hati menerima ujian Allah, alhamdulillah binikmatihi tatimussholihaat.
hari ni aku lebih baik dalam hadapi saat-saat sedih. aku tidak lagi menghabiskan masa yang lama untuk menangis. jika ya, hanya seketika. selepas itu cepat-cepat ku pujuk hati untuk menangisi dan meratapi.

surah al-Baqarah ayat 155-157:

'dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar,(iaitu) orang yang apabila di timpa musibah, mereka berkata 'inna lillahi wa'inna ilaihi rajiuun (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali).mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk".

sesuatu untuk di ingati
apa yang pernah terjadi di panggil sejarah. sejarah di sering di kaitkan dengan sesuatu untuk di ingati. jujurnya aku telah kuburkan banyak kenangan di masa silam aku. bukan bererti lupa diri. sekadar aku cuba lupa akan sesuatu yang pernah menghiris hati aku suatu ketika. sesuatu yang pernah membunuh semangat aku. bila berbicara tentang memori. ada yang di kaitkan dengan memori manis dan pahit. bagi aku,memori yang manis jika tiada kaitan dengan memori pahit, ia wajar di ingat. tapi jika memori manis yang bakal membekas pahit di hati, bakal membunuh potensi diri pada hari ini, aku memilih untuk hapuskan memori itu. 
cuma sesuatu untuk di ingati pada diri aku, saat aku berjuang untuk menjadi kuat sekuat hari ini. perjuangan itulah yang menyuntik semangat aku setiap kali aku tersungkur untuk sekian kali.

nota kaki
hidup bukan untuk di ratapi, tapi hidup untuk mencari bekal untuk hidup selepas mati. 
Read More

Saturday, 25 January 2014

ayat al-Quran kepada manusia yang di uji - al-Fatihah dan al-Baqarah


assalamualaikum..

dulu..suatu masa dulu hati aku pernah memberontak dengan secubit ujian yang Allah berikan. hari demi hari aku mendidik hati untuk terima ketentuan Allah dengan redha.
sepanjang aku berjuang mendidik hati. hati aku banyak di pulihkan dengan ayat-ayat dari al-Quran.
sedikit perkongsian dari aku:

antara ayat-ayat al-Quran yang menyentuh hati aku sewaktu aku di timpa ujian:

surah al-Fatihah ayat 5:
"hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan"

surah al-Baqarah ayat 45:
"dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. dan (solat) sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang kusyuk"

surah al-Baqarah ayat 112:
"tidak! barangsiapa menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati"

surah al-Baqarah ayat 143:
"....dan Allah tidak akan menyia-yiakan imanmu. sungguh, Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang kepada manusia".

surah al-Baqarah ayat 152-153:
"maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku.
wahai orang-orang yang beriman! mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. sungguh, Allah berserta orang-orang yang sabar".

surah al-Baqarah ayat 155-157:
'dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar,
(iaitu) orang yang apabila di timpa musibah, mereka berkata 'inna lillahi wa'inna ilaihi rajiuun (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali).
mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk".

surah al-Baqarah ayat 186:
"dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permintaan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. hendaklah mereka memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran".

surah al-Baqarah ayat 195:
" dan infakkanlah (hartamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan dengan tangan sendiri, dan berbuat baiklah. sungguh, Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik".

surah al-Baqarah ayat 197:
"....segala yang baik yang kamu kerjakan, Allah mengetahuinya. bawalah bekal, kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa. dan bertaqwalah kepada-Ku wahai orang-orang yang mempunyai akal sihat!".

surah al-Baqarah ayat 200-202:
"....maka di antara manusia ada yang berdoa, 'ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia,' dan di akhirat dia tidak memperoleh bahagian apapun.
dan di antara mereka ada yang berdoa 'ya Tuhan kami, berikan kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan lindungilah kami dari azab neraka.' 
mereka itulah yang memperoleh bahagian dari apa yang telah mereka kerjakan dan Allah Maha Cepat perhitungan-Nya".

surah al-Baqarah ayat 207-209:
"dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keredhaan Allah, dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hamba-Nya.
hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. 
tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahwasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

surah al-Baqarah ayat 212:
"kehidupan dunia di jadikan terasa indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka menghina orang-orang yang beriman. padahal orang-orang yang bertaqwa itu berada di atas mereka pada hari kiamat. dan Allah memberi rezeki kepada orang yang Dia kehendaki tanpa perhitungan".

surah al-Baqarah ayat 214:
ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) seperti (yang di alami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. mereka di timpa kemelaratan, penderitaan dan di goncang (dengan pelbagai ujian) sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, 'bilakah datang pertolongan Allah?' ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat".

surah al-Baqarah ayat 216:
"....boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui".

surah al-Baqarah ayat 233:
".....seseorang tidak di bebani lebih dari kesanggupannya..."

surah al-Baqarah ayat 245:
"siapakah yang memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan". 

surah al-Baqarah ayat 286:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdo’a): "ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".

semoga bermanfaat..

nota kaki:
sambungan dengan surah lain inshaAllah..
Read More

Thursday, 23 January 2014

resepi kachumbari - salad tomato dan bawang

assalamualaikum..

hari ni aku buat kachumbari atau salad tomato dan bawang.hihi.



kachumbari
kachumbari adalah nama swahili bagi salad tomato segar dan bawang yang mana sangat terkenal di afrika timur terutamanya kenya dan tanzania. ianya mengandungi bahan-bahan yang segar dan sangat mudah di sediakan. macam mana aku terjumpa pasal kachumbari ni? hahaha. aku tengok kat youtube la.hihi. aku tengok mark wiens makan. aku cam terliur lak.hihi.



resepi kachumbari - salad tomato dan bawang

bahan-bahan:
3-4 biji tomato
1 biji bawang (size medium)
sedikit jus lemon atau limau
sedikit minyak zaitun
sedikit garam
sedikit lada hitam
1 batang cili hijau/merah (optional)
sedikit daun ketumbar (optional)

cara menyediakan kachumbari:
hiris bawang nipis-nipis 
gaulkan dengan sedikit garam (10minit) dan di bilas
masukkan tomato yang di potong dalam bentuk wedges atau ikut citarasa sendiri
masukkan cili hijau/merah yang telah di potong nipis
gaulkan tomato dan daun ketumbar bersama sedikit jus lemon/limau, garam, lada hitam dan minyak zaitun
sedia di hidangkan dengan segera

nota kaki:
ini adalah versi original kachumbari. boleh juga di tambah avocado atau lobak merah jika suka.
kachumbari biasanya di makan bersama pilau (pilaf) sebagai side dish oleh orang kenya dan tanzania. pilau adalah nasi daging atau macam nasi minyak.
selamat mencuba ;)

tips:
tomato bagus untuk kesihatan dan kulit yang sihat ;)
Read More

Thursday, 16 January 2014

serulah manusia tanpa jemu

assalamualaikum..

apa khabar korang hari ni? :) sorry lama tak menulis :D 



pernah ke korang tengok kat facebook gambar kat atas ni? kalau belum boleh check kat page the muslim show. tajuknya patience atau sabar :)

manusia dalam kerugian
firman Allah s.w.t dalam surah Al-Asr ayat 1-3:
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani1- Demi Masa! 
2- Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; 
3- Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar".

serulah manusia tanpa jemu
serulah manusia ke arah kebaikan tanpa jemu. menyeru ke arah amar ma'ruf nahi mungkar (menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kejahatan). mungkin bukan hari ini mereka terbuka hati, barangkali esok, lusa atau pun tahun depan. tapi tetaplah menjalankan tanggungjawab kita dalam menyeru ke arah kebaikan dan mencegah keburukan. sebagaimana firman Allah s.w.t

surah ali-Imran ayat 110:
"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik".

bersabar dalam menyeru ke arah kebaikan
sebagai seorang muslim, kita berperanan sebagai pendakwah atau penyampai ilmu kepada semua manusia. biasanya kepada sesama muslim di sebut berislah dan kepada belum muslim berdakwah.
namun, jika apa yang di sampaikan belum lagi di terima, di tolak atau orang tidak suka. tetaplah menyampaikan kebaikan dengan penuh hikmah.
kerana manusia itu sering leka, terlupa dan perlu di ingatkan berkali-kali.
sebagaimana firman Allah s.w.t:

surah al-Isra' ayat 41:
"Dan sesungguhnya dalam Al Qur’an ini Kami telah ulang-ulangi [peringatan-peringatan], agar mereka selalu ingat.." 

hidayah itu milik Allah
dalam menyeru manusia ke arah kebaikan dan mencegah kejahatan, kita sentiasa perlu ingat bahasa hidayah itu milik Allah s.w.t.
tanggungjawab kita hanyalah menyampaikan ilmu dan kebenaran.
sekiranya mereka menerima ilmu yang kita sampaikan, jangan terlalu gembira dan bangga kerana kita hanyalah penyampaikan, tapi yang membuka pintu hati mereka untuk menerima adalah Allah s.w.t.
sekiranya mereka tidak menerima ilmu yang kita sampaikan pula, jangan bersedih hati atau kecewa berlebihan.

sungguhpun tanggungjawab nabi Muhammad s.a.w sebagai rasulullah s.a.w hanyalah penyampaikan kebenaran dan segala yang di wahyukan kepada baginda s.a.w sebagaimana firman Allah s.w.t:

surah al-Maidah ayat 92:
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata.

surah al-Ankabut ayat 18:
Dan jika kamu terus-menerus mendustakan (ajaran agama Allah yang aku sampaikan kepada kamu), maka sesungguhnya umat-umat yang sebelum kamu telah juga mendustakan (Rasul-rasulnya) dan (ingatlah) tugas Rasul hanya menyampaikan dengan penjelasan yang terang nyata.

surah al-Taghabun ayat 12:
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling (enggan taat, kamulah yang akan menderita balasannya yang buruk), kerana sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata.

nota: sebagai manusia juga, aku tak lepas dari berbuat kesalahan. jadi tanggungjawab sesama kita saling ingat-mengingati ke arah kebenaran dan ke arah kesabaran. moga korang mendapat manfaat dari tulisan ini.
Read More

Friday, 10 January 2014

hari ini aku menangis


jika ketika kecil aku menangis
perasaannya tidak sama ketika di guris
tidak ku tahu apa itu hidup yang tragis
menangis seketika masih ada memuji senyumku manis
jiwaku tidak sabar mengenal apa itu romantis

jika semalam aku menangis
peritnya terasa menusuk di dalam
sakitnya terluka sendirian ku pendam
dan aku belajar untuk melepaskan dendam
tiada gunanya membalas tikam-menikam

jika hari ini aku menangis
telahku tahu peritnya tangisan
sulitnya hidup bila di tekan
rumitnya kehidupan untuk di mengertikan
namun, hari ini aku dewasa dengan tangisan

jika hari esok aku menangis
tidak lagi ku buang masa mengingati luka lama
tidak lagi ku rebah walau sendirian berperang dengan duka
kerana kesakitan itu melatihku menjadi sasa
di depan ingin ku bina hidup yang lebih bermakna

hari ini aku menangis bahagia
dan bila di tanya tentang luka dan duka
aku telah lama lupa akan maknanya

10 januari 2014
2.31 petang
Read More

Thursday, 9 January 2014

secebis rasa tidak suka


berhati-hatilah wahai hati
secebis rasa tidak suka
mungkin bakal mencambahkan benci
bakal mencacatkan bahagia yang di rasa
di dalam dada

secebis rasa tidak suka
yang di pendam sekian lama
yang di biar membusuk di dalam hati
akan menambahkan sakit pada perhubungan ini
yang hanya menunggu mati

jika dulu segalanya indah
dan bicara kita cukup ramah
angkara secebis rasa tidak suka
kita makin kurang bertegur-sapa
dan kebencian semakin galak menggoda

bagaikan racun tuba
secebis rasa tidak suka 
memakan kebaikan si pemberi
mengaburkan hati yang mati di dalam diri
hari ini..kita semakin benci 

secebis rasa tidak suka
yang pernah singgah pada suatu ketika
yang kita cambahkan setiap harinya
hari ini membengkak muak dan bau yang busuk
hati kita bagaikan di rasuk

secebis rasa tidak suka
ayuhlah di bunuh sebelum bermaharajalela

9 januari 2014
1.25 petang
Read More

Wednesday, 8 January 2014

resepi ais-krim jagung homemade

assalamualaikum..

masa pegi kelas blog ngan team shaklee tu aku bawak 2 benda. salad untuk orang dewasa (padahal budak pun suka.hihi) dan eskem jagung aku buat sendiri untuk budak-budak dan gula-gula sket aku cedok kat dapur.

cuma gula-gula tu je aku tak buat. kedai buat.hihi. next time aku belajar buat gula-gula pulak erk ;p

resepi eskem jagung ni aku jumpa kat page buku resepi kat facebook.haha. aku ni kan bajet mastercep. mesti la kena like page masak-masak ni kan.wahaha.
dah jom tengok resepi eskem aku ni.

resepi ais-krim jagung homemade :D



bahan-bahan:

2 cawan creamer (untuk kopi)
2 cawan susu segar/penuh krim
4 sudu gula
1 penutup esen vanila
1 tin jagung manis (cream)

cara membuat:
- masukkan semua bahan ke dalam blender dapur (ni bukan blender canggih untuk eskem)
- jagung manis gunakan 1/2tin sahaja
- kisar sebati menjadi krim
- bekukan
- setelah beku beberapa jam, ceduk balik dan blend sekali lagi (supaya tekstur eskem lebih halus) menjadi krim.
- sebelum bekukan masukkan baki 1/2 tin lagi jagung manis untuk rasa sensasi biji-biji jagung semasa menggigit
- kacau sebati jagung manis
- bekukan dan eskem jagung siap untuk di makan

note: sukatan ini untuk 1 blender dapur biasa.

selamat mencuba ;)
Read More

resepi dutch potato salad

assalamualaikum..

hari ahad hari tu aku ada join kelas blog ngan team shaklee aku. so aku bawak la pot luck :)
aku ni suka try resepi masakan pelik-pelik. dah tu kalo tak jadi jenuh nak habeskan.hahaha.

ni aku nak share resepi dutch potato salad yang kawan aku dari netherland aka holland aka belanda share ngan aku.
katanya resepi dutch potato salad from dutch lady ;)

dia bawak salad ni masa ada gathering hari raya kat mesjid tempat aku keje. so aku apa lagi. mintak resepi. sebab bajet nak jadi mastercep.hahaha.



resepi dutch potato salad
(7-10 orang makan sebagai side dish)

bahan-bahan asas:
8-10 biji kentang (sederhana besar)
2 batang lobak merah
6 biji telur ayam (saiz kecil)
2 batang jeruk timun
4 biji epal fuji
garam secukup rasa

bahan-bahan hiasan/dressing:
3 biji tomato
sedikit daun bawang
230ml sos salad
sos cili/tomato(sedikit sahaja)
sedikit jus lemon

bahan-bahan untuk jeruk timum:
2 batang timun jepun/biasa
sedikit gula
cuka makan
beberapa tangkai bunga cengkih
garam

cara membuat jeruk timun:
(paling kurang sehari sebelum membuat salad)

penyediaan timun:
- belah timun memanjang kepada 4 bahagian.
- buang biji (jika ada)
- hiris nipis-nipis menyerong atau ikut citarasa masing-masing
- cuci dan toskan
-taburkan garam dan gaul sebati dengan timun
- biarkan seketika dalam 30min atau lebih untuk mengeluarkan air berlebihan dari timun
- lepas itu, bilas timun beberapa kali dan toskan

penyediaan air jeruk/air cuka:
- masukkan cuka, gula dan sedikit air ke dalam periuk kecil
(secukup rasa masam dan manis ikut citarasa)
- masukkan beberapa bunga cengkih untuk bau wangi
- didihkan seketika dan matikan api
- tuang kedalam mangkuk atau bekas kaca yang berisi timun yang di toskan tadi
(tuang panas-panas, biarkan seketika, sejuk baru masukkan dalam peti sejuk)

cara membuat dutch potato salad:

penyediaan bahan asas:
- rebus kentang yang di kupas kulit dan di potong dadu hingga empuk. toskan.
- rebus lobak merah yang di kupas kulit dan di potong dadu hinga empuk, toskan.
- rebus telur ayam (hard boil), kupas kulit dan potong dadu
- cuci epal fuji dan potong dadu
- toskan jeruk timun, buang air cuka.
# masukkan sedikit garam ke dalam air ebusan kentang dan lobak merah

penyediaan dressing salad:
- mayang daun bawang
- masukkan kedalam mangkuk berisi sos salad
- masukkan sedikit jus lemon dan sos cili/tomato mengikut rasa, tambah garam sedikit jika suka
- kacau hingga sebati

penyediaan salad:
- masukkan semua bahan asas ke dalam mangkuk besar
- campurkan dressing salad
-gaul sebati
- hiaskan dengan hirisan tomato semasa menghidang

note: dutch potato salad boleh di makan begitu sahaja atau sebagai side dish.

selamat mencuba ;)
Read More

Tuesday, 7 January 2014

annoying things that annoy me

assalamualaikum..

hari ni aku nak merapu sket.hihi. pasal annoying things that annoy me.hahaha.



apa itu annoying
annoying atau dalam bahasa melayunya menjengkelkan atau bahasa senangnya untuk korang paham, benda-benda atau orang yang buat korang rasa semak! ini bukan semak-samun yang menghijau tuh, tapi ni semak mata memandang.hehe. macam bagus je aku bercakap kan? memang bagus pon.kihkihkih (annoying tak aku :p)

wa tak kisah
sama macam no plate motor aku WTK (wa tak kisah) aku tak bape nak kisah atau nak amik pusing sangat ngan benda yang orang cakap annoying ni. bagi aku, ala..biar jela dorang selagi tak ganggu ketenteraman hidup aku. stakat dorang nak 'like' status sendiri tak de mendanya yang berbahaya. ops!!!hihi.
tapi, jika benda tu memang melibatkan aku dan menyebabkan aku tersepit dengan manusia yang annoying ni.huh! aku pun jadi bosan gak. lagi-lagi benda annoying yang berulang-ulang dan tak boleh nak di elak. tersepit aku di persimpangan yang menjengkelkan.kahkahkah.
antara benda annoying yang pernah aku deal.

kaki beralas
kaki beralas ni bukan citer pasal alas kaki yang berbunga-bunga atau corak bertompok-tompok atau yang lebih serap air atau lebih serap habuk.
ni citer pasal kadang-kadang datang orang yang jenis sopan-santun suka cakap beralas. datang la nak borak-borak ngan aku. konon-kononnya nak beramah-mesra gedik-gedik santai gituh. aku layankan jela, ala stakat nak borak aku tak kedekut air liur mana pun. pree je dan boleh recycle ;p tapi kalo datang 
dalam rupa nak berborak pastu tiba-tiba:

'some people, they did not recognize that they do things without knowledge' 
aku pun balas: 
'ha'ah. yup true. knowledge is important, we cannot blindly follow something that we don't have knowledge about'  
lepas tu: 
'see that lady, how she wear' sambil tunjuk pompuan tak tutup aurat dengan baik bila datang masjid.
aku??? zzzzzz..

amenda la nak ngumpat pon nak beralas bagai konon sopan la tu berlapik. tapi tak sedar tengah buat dosa tanpa rasa berdosa. aku rasa annoying giler kot. lagi-lagi yang buat camtu laki. agh!!!mak sentap! laki zaman sekarang ni!!!!!ops..aku tak patut teruskan. 
berubahlah dan bangkitlah lelakiku yang gagah perkasa.

kaki komplen
sepanjang aku kerja kat bidang komplen dulu (quality assurance) aku masih terima orang yang suka komplen ni. sebab kami mengamalkan komplen hanya di layan dengan syarat mengisi borang komplen.
macam-macam orang komplen, produk basi la, berkulat la, tak sedap la. itu orang steady je. aku berlari-lari pergi check punca kenapa dan cuba selesaikan komplen tu sedaya upaya.
tapi kalau yang jenis kaki komplen yang tak bertauliah ni:
'why they arrange like this'
'why they put this picture here, it's not suitable'
'why this, why that n blablabla'
'kenapa la dorang suka bina banyak bangunan'
'manusia ni suka pentingkan diri, bina rumah mahal-mahal macam ni'
oh tolong la. aku memang rasa annoyed.
aku cuma boleh ingatkan diri aku yang suka ugak komplen masa aku zaman batu dulu:

'komplen tanpa solution atau tak boleh nak suggest any solution atau memang problem tu tak ada solution atau benda tu terlalu kecik untuk di anggap problem atau problem tu bukan bawah kemampuan kita untuk selesaikan. aku nasihatkan. stop!!!!!!! jangan buang masa dengan benda tak ada faedah.
komplen tanpa solution hanya buat orang pening dan penat je nak dengar kau membebel macam mak jah! (mintak maaf mak jah guna nama makjah kat sini)'

kaki cakap tak serupa bikin
aku kadang-kadang terasa annoying ugak ngan orang camni tanpa sengaja. jika mula-mula niat dorang hanyalah nak nasihatkan kita supaya berubah untuk menjadi lebih baik. aku terima teguran tu. tapi bila dah terlampau asek nak perbetulkan orang, kadang-kadang kita akan lupa diri (asek terpandang salah orang je, aku kadang-kadang camni gak). so, terjadilah kita nasihatkan orang, tapi tak serupa bikin. dalam pada nak perbetulkan orang tapi diri sendiri juga buat benda yang tak betul. cakapnya lain, bikinnya lain. aku yang rasa nak berubah ni pun terasa berubah hati nak dengar nasihat orang macam ni lagi.
quote of the day:
you cannot be strict to others when you cannot be strict to yourself. itu namanya looser kat diri sendiri.boo say boo!!! so, jom kita jangan jadi orang cakap tak serupa bikin. tengok citer bikini bottom spongebob lagi best tahu!

kaki negatip
orang yang selalu berfikiran negatip ni kadang-kadang buat aku rasa annoying gak. ada je menda buruk yang dorang nampak. serba tak kena. nampak pulak benda buruk kat orang lain tapi bukan kat diri sendiri.
'oh..jahat betul la orang tu' 
'selalu je nak mintak tolong orang, bukannya nak usaha sendiri, malas la tu, nak tipu orang je'
eh tolong la, memang tak patut nak fikir suma benda dalm hidup ni positif segala, tapi makcik, saya yang setahun jagung ni nak nasihatkan, jangan la nak asek pikir negatip je kat orang. macam diri kita ni sempurna segala.
'we cannot see positive world using negative eyes'
hmm..patut la orang yang selalu fikir negatip ni selalu dapat benda yang negatip 'what goes around comes around' apa yang kita fkir itulah yang kita dapat.
so guys, say no to negativity and negatip people. titik! 

kaki perasan bagus
aku ni pun kadang-kadang perasan bagus ugak. so pernah la orang cakap aku ni annoying!
oh kau! macam bagus je.hihi. (macam cakap kat diri sendiri je aku ni ;p) 
aku pun tak tahu kenapa, lama-lama aku akan secara otomatik rasa annoyed yang orang macam ni. memula dia rasa annoyed ngan aku, lama-lama aku lak start rasa annoyed. mungkin inilah di sebut ugak 'what goes around comes around' jadi kengkawan, jangan nak sesuka hati buat tak baik kat orang. orang pun akan rasa benda yang sama kat kita. dalam sedar dan tidak sedar. persoalannya hanya masa. cepat atau lambat tunggulah. ceh! macam ugutan lak ;p

nota kaki
so sebagai nota kaki, kesimpulannya tak payah la nak senang-senang nak cop orang tu annoying, orang ni annoying. kalo benda tu tak ada kaitan ngan kita abaikan je. tapi kalo melampau dan memang ada kaitan buruk ngan agama contohnya mengumpat dan bersangka buruk tu, tegur-tegur la dengan baik. jika kita nak di hormat dan di tegur dengan baik, kita buat la benda yang sama.
tapi kalau melampau sangat tu, memang tak heran la kita akan rasa benda tu annoying.hahaha.
tapi berpada-padalah. jangan biar rasa tidak suka berbuah benci. kelak memakan diri.cewah!
babai korang untuk kali ini ;) 
Read More

Monday, 6 January 2014

what goes around comes around

assalamualaikum..

hari ni aku malas nak merapu banyak. dah banyak kot aku membebel stakat ni.hahaha.
kadang-kadang aku berlagak macam pakar motibasi, kadang-kadang macam pakar kecantikan pun ada ugak. caca merba je kebolehan aku ni.wakaka. apa kan daya, aku hanya berkongsi apa yang aku tahu, moga korang boleh manfaatkannya.

pakar motibasi
kenapa aku suka bercakap tentang motibasi? lagaknya kayak orang perasan bagus aja.kikiki. aku kongsi satu fakta yang aku akui benda ni, orang yang selalu memberi kata-kata motibasi biasanya dialah yang paling perlukan kata-kata itu. bak kata pepatah omputih, 'what's goes around comes around'
bila kita cuba memotivasikan orang, secara otomatik kita akan jadi bermotivasi. sama jugak dengan bila kita cuba buat orang gembira, kita akan rasa kegembiraan itu menyerap kedalam hati kita bagaikan spongebob.lalalala. sama la jugak jika kita buat keburukan, maka kita akan menuai keburukan. say no to bad thing. uwek!!! pergi jauh-jauh kau benda buruk! aku benci!

pengalaman makcik dah banyak 
nak kata pengalaman makcik dah banyak, tak de la sangat, aku masih muda woi!hahaha. cuma pengalaman yang tak seberapa buat aku belajar sesuatu dari apa yang berlaku. kalo dulu aku cepat melatah kalau benda tak best jadi kat aku. sekarang, aku cuba perhatikan atau omputih cakap observe apa punca benda tu berlaku. macam korang sakit perut. korang takkan semberono pegi telan ubat cirit-birit ye dok? kena la siasat dulu ala-la detektif conan, kot-kot sakit perut sebab toot (orang pompuan je tau, laki diam!) so, mesti ada puncanya. kadang-kadang orang sakitkan hati kita sebab kita pun pernah sakitkan hati orang :'( jadi berubahlah wahai insan bernama conan! baik..makcik :(

jangan harap nak menuai padi bila kita hanya tanam cili padi
padi dan cili padi itu berbeza dik oit. kalo tak kenal balik kampung nanti boleh tanya dekat nenek dan atok korang. nama hampir sama, tapi rupa dan rasa berbeza. ops..ni aku bukan nak citer adegan masak-masak di dapur. tidak!!! analoginya sama. jika korang ikut resam cili padi (mulut jenis puaka tebing biru), jangan harap orang akan beresam padi (makin berisi makin tunduk) dengan korang. kalo korang buat tak baik kat orang, jangan sesekali harapkan benda baik yang korang dapat dari orang lain. 'what goes around comes around'. apa yang korang beri, itulah yang korang akan dapat. jadi jika berkehendakkan kebaikan dalam hidup ini, asuhkan diri untuk berbuat baik kepada yang lain. tapi ingat! buatlah baik dengan ikhlas. ikhlas adalah kunci untuk rasa bahagia memberi.

si tukang tilik
aku nasihatkan jadilah tukang tilik. tapi bukan tukang tilik nasib yang tilik tapak tangan orang untuk tahu nasib, itu khurafat berbaur syirik adik oit. mintak jauhkan syirik dari diri bak jauhnya panggang dari api. tukang tilik kat sini aku mintak korang jadi tukang tilik diri sendiri. tilik la apa yang dah korang buat pada orang lain. selalu la muhasabah diri jika benda tak best berlaku kat diri sendiri. usah bersikap tuding jari. langsung tak memberi faedah pada diri kita. bak kata mufti ismail menk 'counting others sin does not make you a saint' dan mahatma gandhi cakap 'be the change that you want to see the world change'. jadi, jom kita tilik diri dan ubah diri sendiri terlebih dahulu untuk melihat perubahan pada persekitaran kita selakigus seantero dunia.cewah!

apa yang kamu suka
apa yang korang suka sudah tentu itu juga yang orang lain suka. kita mesti sukakan orang buat baik kat kita bukan? jadi, cubalah kita buat baik kat orang lain juga. jangan berangan-angan di atas angin. berharap orang akan berbuat baik kat kita tapi kita berbuat sebaliknya. ayuh jom kita sedar diri! aku berkata bukan dari pembacaan semata. bukan sebab aku nak jadi pakar motibasi semata. tapi ini hanyalah dari pengalaman aku semata dan harap kita sama-sama muhasabah diri dan buka mata untuk menyedari hakikat dunia.

akhir kata
akhir kata dari aku si conan yang ceria, jom kita naik merry go round. aku dah lama kempunan. last hari tu naik kat genting highland. yang len aku tak berani nak naik. ini je yang mampu.hahaha :D
Read More

Thursday, 2 January 2014

air batu campur

assalamualaikum..

hari ni aku nak cerita pasal makanan favourite aku, air batu campur. eh! abc kategori makanan ke minuman?huhu.

air batu campur
air batu campur atau singkatannya abc atau nama lainnya ais kacang adalah minuman kegemaran aku dan kawan baik aku, nazirah kasim namanya. memori daun pisang kitorang, selalu je merempit pekena abc petang-petang. tak pun time stress ada masalah, mesti aku bawak kawan baik aku ni pegi makan abc. time stress aku suka makan benda sejuk contoh abc n eskem :)

aku dan pelancong
di sebabkan ni minuman kegemaran aku. aku selalu suggest kat pelancong-pelancong yang datang kat mesjid negara supaya try abc.hahaha. penangan abc la katekan. dorang selalu exsaited nak makan abc lepas dengar aku citer. ni impak aku suka gempakkan citer minuman kegemaran aku nih.hahaha. naseb la korang pelancong.hihi.

terbaik dari ladang
di sebabkan abc minuman kegemaran aku, so tekak aku ni boleh rasa mana abc yang terbaik dari ladang atau suam-suam kuku je kegempakannya. sepanjang hidup aku (cewah ayat ;p) stakat ni abc di medan selera syeksyen 2, shah alam terbaik dari ladang. lokasi berdekatan dengan uitm shah alam. korang boleh pilih mana-mana sahaja gerai abc kat sana, semuanya jenis sama. terbaik bak kat aku!haha.


sorry..gambar ehsan google je

keistimewaan abc syeksyen 2
apa yang istimewa dengan abc syeksyen 2 shah alam ni berbanding yang lain, hingga mendapat mandat tertinggi di hati aku.haha. 
details seperti di bawah:

1- abc saiz besar 
kalau perut aku, nak makan abc ni aku tak boleh order nasi. alamaknya rugi abc tuh.haha. sebab saiznya yang besar. tapi kalo aku teringin sangat, aku akan paksa kawan aku kongsi atau aku tapau makan kat rumah. tapi, feeling tapau berbeza dengan feeling makan kat sana. sebab kegempakan rupanya juga faktor menentu selera aku.haha.

2- coklat mencurah-curah
abc syeksyen 2 tidak lokek dengan coklat. coklatnya tangkap leleh aku cakap kat korang. bak kata iklan kegemaran aku, 'coklat mencurah-curah ke ladang ais, jadilah abc leleh-leleh'.hahaha. 
pada suami isteri aku sarankan makan kat sini. compem tangkap leleh gituh. tapi awas! kesedapan abcnya di bawah risiko sendiri.hahaha. anyway, semua orang boleh rasa abc dengan coklat leleh ni. fully recommended pada pencinta coklat dan abc.

3- love letter
abc syeksyen 2 dengan love letter terpacak di atas abcnya. pada yang feeling-feeling love tuh bole sangat datang sini. tapi..recomended untuk suami isteri sahaja. adek-adek tak payah nak pandai-pandai cuba!wakaka. garang macam mak bedah je aku ;p sape-sape pon bole makan la. akak ko ni bikin suspen jela dek. tak mo amik hati sebab akak budak yang baik hati.hihihi. love letter tu budak kecik pun suka kau, takkan nak bagi suami isteri je makan. dengar cakap aku bankrupt kilang love letter gituh.hahaha. makan jangan tak makan :)

4- eskem istimewa
abc ni ade eskem meleleh kat atas tuh korang tau. spesel sangat. bagi aku kalo abc tu ade eskem spesel la.hahaha. tapi yang ni lagi sangat-sangat spesel (tambah sangat untuk impak lebih konon ;p). adek-adek yang gemar eskem mesti suka, sebab aku pun suka.hahaha.

5- buah di tikam
seketul buah akan di tikam dengan pencungkil gigi (yang belum ni guna tahu!) dan terpacak kat atas-atas eskem dan abc. menjadikan abc tuh mendapat impak ala-ala gunung berapi belom meletop. tunggu korang letopkan dan...tadaaa..meleleh-leleh coklat mencair dalam mulut. pergh..sedap tak terkata kau. cubalah!

6- kekacang penyeri taman
kacang tanah sebesar alam akan di tabur sekeliling abc untuk impak rangup ketika mengunyah. kacang tanah bagus untuk mendapatkan energy dengan segera.hahaha. sangat recommended pada penggemar kacang.   

7- buah kabung berkabung
ada buah kabung berkabung di dasar abc ini. buah kabung pada yang tak kenal, warnanya putih jernih dan kalo korang gigit. aduh! rasa feeling-feeling bulan ramadhan gituh.hihi. bulan puasa banyak di jual di kampung aku buah kabung nih.haha. buah kabung peberet aku ugak. kalo tak boleh imagine jugak aku citer ni. cepat-cepat tanya pakcik gugle.hihi.

8- jeli-jeli geli
ade bermacam jeli-jeli mendap di dasar abc. ada macam-macam kaler la. aku tak mau citer banyak pasal jeli. sebab aku bukan pencinta jeli.titik! wah kau.hahaha. camtu skali disriminasi kat jeli. sori aku tak tau nak citer gempak-gempak pasal benda yang aku tak gemar sangat.hihi. pada penggemar jeli, makan la aku tak marah.hahaha.

9- susu dan perisa
yang lain-lain tu aku malas la nak cerita. ingredient biasa-biasa atau standard untuk abc. susu cair, perasa itu dan ini (aku kurang arif.hihi) dan tu diorang campur dan godak-godak jadilah abc terbaik dari ladang kegemaran aku.huhu.

harga abc syeksyen 2, shah alam
harga abc ni affordable la bak kate omputih. dalam rm3lbh kalo tak silap aku. bak kata pepatah tak bankruptnya kalo korang makan skali skala. tapi kalo ajak aku (kena banje okeh) yang giler abc nih, mau hari-hari aku makan. tuh ye boleh bankrupt ugak korang.hahaha. 

abc buah-buahan bukit bendera penang
penang adalah destinasi kegemaran aku. aku pun tak tahu kenapa. sejak aku beria nak pergi penang dan dapat pergi first time tu, aku macam ngigau-ngigau nak pegi lagi.haha. (kononnya awal-awal nak cari anak mami syyhhh. diam kau!.hahaha. gedik!)
aku pegi penang kali kedua, kawan aku bawak pegi bukit bendera. aku pun terjumpa abc best kat gerai kat medan selera atas puncak bukit tuh. aku pilih untuk try abc ade buah-buahan lak. spesel gituh. kalo tak silap aku kat food court klcc pun ade. kat penang ugak aku jumpa.hehe.   



haa..rupanya ala-ala macam ni la. ni pic aku google je. sorry la :( korang pun tau aku ade handphone caboot je. meh hadiahkan aku satu. leh amik pic best-best sket.hahaha. mahap la korang erk :)

abc medan selera pasar besar wakaf bharu, kelantan
abc ni legend bagi aku.hihi. dia ada taruk eskem gak kat atas abc. harga murah la ugak. kurang rm3 kalo tak silap aku. tempat ni nostalgia bagi aku ngan member aku. ala..kawan baik aku tuh.nazirah kasim. tempat ni kira boleh dapat abc the best la area kampung aku. tapi tak leh lawan abc syeksyen 2 lagi.hahaha. bukan bermakna aku lupa diri okeh. ini fakta ;p aku orang kelantan pure kau! cayalah! nak datang kelantan roger aku. aku bawak jalan-jalan cari makan tempat best. nanti bleh korang banje aku makan.hihihi.

note: abc kat wakaf bharu pekena ngan mee celup. pergh..lalok terus. sedap macam hape je.
abc kat syeksyen 2 ade gerai ikan keli bakar besar kau kat sini. tangkap leleh. ni memori aku gak nih. masa study dulu-dulu makan ngan member-member.hihi. 
abc kat bukit bendera aku makan ngan nasik ayam. rasa dia ok la.hihi.tak mau citer banyak.
Read More

Wednesday, 1 January 2014

sindrom tidak percaya

assalamualaikum..

'believing everybody is dangerous, believing nobody is more dangerous' - abraham lincoln.

sindrom tidak percaya
rasa tidak percaya itu perkara biasa. semua orang akan pernah mengalaminya, tapi pernahkah korang dengar orang yang tidak pernah percaya sesiapa?
hmm..aku dulu dan sekarang pun kadang-kadang susah juga nak percaya atau yakin kat orang. mungkin ambil sedikit masa, barulah boleh percaya. tapi awas! sikap tidak percaya ini boleh membuatkan orang sekeliling terasa jika ia telah melampaui batas, dan boleh aku sifatkan sebagai sindrom tidak percaya (wah, memandai aku je ;p)

rawat sebelum parah
rasa kurang percaya, jika pada 'dos' yang tidak tinggi, tidak mengapa. mungkin ianya sebagai langkah peringatan kepada kita. ya! tidak semua kita boleh percaya, lagi-lagi pada zaman sekarang, manusia perangai macam-macam. tapi ingat! selalu rasa tidak percaya pada orang adakalanya mungkin boleh membuatkan orang sekeliling kita terasa. jadi, aku harap kita lebih peka.

cerewet vs tidak percaya
sikap cerewet itu kadang-kadang bagus. itu bermakna sesorang itu teliti orangnya. setiap apa yang di buat, akan di cuba sebaik mungkin. tapi beringat! mungkin orang sekeliling akan rimas, jika perangai cerewet ini keterlaluan. kita tidak boleh mengawal sesuatu yang di luar kawalan kita. 
"do not ry to control uncontrollable things'. berharap bahawa semua orang itu perlu tampil sempurna apatah lagi sesuai dengan selera kita adalah amat mustahil.
'we cannot make everybody like us, because we also don't even like everybody'. tapi jika kita masih berdegil, makanya kita cuba mengubah semua orang menjadi diri kita. nasihat aku: biarlah mereka menjadi diri mereka. jika tidak suka, cuba nasihat mereka, tapi jika perkara itu tidak sebesar mana, cubalah bertoleransi. kita bukan hidup sendiri, kita hidup dalam komuniti.  

sekadar peringatan
di sini aku akan bagi beberapa contoh sindrom tidak percaya, untuk kita sama-sama fikirkan bersama. bukan bermakna aku bagus segala atau perasan bagus. tapi aku cuma terpanggil untuk memberi peringatan ini, terutamanya muhasabah pada diri sendiri. perkara yang pernah aku alami dan juga yang aku perhati. aku harap tidak ada mana-mana pihak terasa. buruk dan baik semua itu ambillah untuk muhasabah diri agar menjadi lebih baik sempena tahun baru ini.

sindrom pembersih
pernahkah terjadi kat korang atau korang terserempak dengan benda ni. tetamu datang ke rumah, di jamu makanan. lepas itu tetamu niat untuk meringankan beban tuan rumah. tetamu cuba kemas dan cuci pinggan mangkuk. setelah siap cuci. tiba-tiba!!! tuan rumah ambil dan cuci balik pinggan yang sudah di cuci. adakah ini gejala sihat? (jawab la kat diri sendiri, kat sini bukan sesi soal jawab ;p)
pandangan aku: tunggulah tetamu balik dulu, kalaupun kita jenis tak yakin atau tak puas hati dengan kerja orang lain. sebagai tanda hormat tetamu dan juga sebagai tanda hormat perasaan orang lain.

sindrom tidak percaya
pernahkah terjadi kat korang, bila seseorang minta tolong dengan korang dan korang sudah cuba untuk tolong sehabis baik. tiba-tiba!!! orang yang meminta tolong itu, tanya itu dan tanya ini seakan tidak berpuas hati dengan hasil kerja korang atau seakan tidak percaya? hmm..tentu terasa kan? lepas tu akan berfikir banyak kali untuk tolong dia lain kali. bukan sebab tak mahu menolong, tapi terasa hati.
pandangan aku: cubalah hargai pertolongan orang, jika dia sudah cuba yang terbaik sungguhpun masih kurang baik pada pandangan kita. atau kalau tidak! lebih baik buat sendiri.

sindrom diktator
diktator adalah orang yang suka mengarah. sikap ini sebenarnya terjadi bila seseorang terasa diri lebih superior berbanding yang lain. pada aku, sikap ini hanyalah boleh di aplikasikan pada alam pekerjaan, itu pun di nasihatkan jangan melampau. hakikatnya mudah! tidak ada sesiapa suka di arah. termasuk orang yang suka mengarah. jika ini berlaku dalam perhubungan yang tidak ada hirarki (contoh ibu bapa-anak, majikan-pekerja), ini mengundang rasa tidak selesa pada orang sekeliling kita. 

diktator ini akan mengarah itu dan ini dan jika berlaku pemberontakan dalam diri orang yang di arah (di sebabkan perhubungan tiada hirarki), akan timbul masalah tidak puas hati.
yang menyuruh akan rasa marah tidak puas hati, tidak kena itu ini. yang di suruh akan rasa diperkecil, tidak di hargai, dan segalanya tidak kena, menyebabkan dia berasa yang menyuruh itu ada sahaja yang tidak puas hati atau dengan kata lain, tidak percaya.
padangan aku: ingat pepatah ini, tidak ada sesiapa rela di arah, jika kita tiada hak untuk mengarah! pada yang di arah, bersabarlah, mungkin ini satu peringatan dari Allah kita hanya hamba-Nya, janganlah terlalu ego untuk mengikut segala perintah Allah.    

akhir kata 
mungkin banyak lagi sindrom tidak percaya ni. tapi stakat ni je aku kongsi yang aku tahu. moga kita mampu untuk lebih peka dengan perasaan yang lain. aku bukanlah hebat sangat untuk jadi ahli motivator atau ahli pengkritik. cuma pada aku, tiap yang berlaku mungkin ada sesuatu yang kita boleh ambil darpadanya. sama ada pengajaran, pengalaman ataupun sebagai tauladan. tidak bermakna aku yang berkata-kata ni bagus segala. tapi opkos la hanya aku yang berkata-kata kat sini sebab kan ini belog aku. so korang, walaupun aku cakap banyak, bukan sebab aku budget bagus (walaupun ye kadang-kadang tu ;p) tapi semata sebab ni belog aku dan memang hobi aku merapu etc. sebab tu la aku cakap banyak.hihi.
apapun..akhir kata, peace no war!

note: yeay!!!umur aku dah 28 tahun. dah makin matang dah.wakaka. bajet je lebih ;p

Read More

PESAN UNTUK SEMUA

aku suka berbicara, bercakap, merapu, meraban dan perkara sewaktu dengannya
aku suka cakap sendiri tapi aku belum gila lagi coz aku cakap dalam ati
kalo ade orang cakap aku gila tu membuktikan bukan aku yang gila tapi orang tu yang gila
sebab tak tahu membezakan orang gila dengan orang gila-gila
aku orang gila-gila tapi tak suka baca comik gila-gila
suka baca comic conan je..

PESAN UNTUK SI PEKAK

bila aku berbicara aku tak kesah orang nak dengar ke tak
sebab aku tahu ramai orang pekak
ataupun buat-buat pekak
dah la pekak suka pulak salahkan badak
kan selalu je orang panggil pekak badak
apsal selalu sangat nak senakkan kepala hutak
kalo ko pekak cakap jela pekak
jangan nak babitkan badak pulak
dah dasar orang pekak badak
ops..tersasul la pulak
sori la badak tersebut nama ko la pulak

POPULAR POSTS

RECENT COMMENTS

Designed By Seo Blogger Templates