Wednesday 8 January 2014

resepi dutch potato salad

assalamualaikum..

hari ahad hari tu aku ada join kelas blog ngan team shaklee aku. so aku bawak la pot luck :)
aku ni suka try resepi masakan pelik-pelik. dah tu kalo tak jadi jenuh nak habeskan.hahaha.

ni aku nak share resepi dutch potato salad yang kawan aku dari netherland aka holland aka belanda share ngan aku.
katanya resepi dutch potato salad from dutch lady ;)

dia bawak salad ni masa ada gathering hari raya kat mesjid tempat aku keje. so aku apa lagi. mintak resepi. sebab bajet nak jadi mastercep.hahaha.



resepi dutch potato salad
(7-10 orang makan sebagai side dish)

bahan-bahan asas:
8-10 biji kentang (sederhana besar)
2 batang lobak merah
6 biji telur ayam (saiz kecil)
2 batang jeruk timun
4 biji epal fuji
garam secukup rasa

bahan-bahan hiasan/dressing:
3 biji tomato
sedikit daun bawang
230ml sos salad
sos cili/tomato(sedikit sahaja)
sedikit jus lemon

bahan-bahan untuk jeruk timum:
2 batang timun jepun/biasa
sedikit gula
cuka makan
beberapa tangkai bunga cengkih
garam

cara membuat jeruk timun:
(paling kurang sehari sebelum membuat salad)

penyediaan timun:
- belah timun memanjang kepada 4 bahagian.
- buang biji (jika ada)
- hiris nipis-nipis menyerong atau ikut citarasa masing-masing
- cuci dan toskan
-taburkan garam dan gaul sebati dengan timun
- biarkan seketika dalam 30min atau lebih untuk mengeluarkan air berlebihan dari timun
- lepas itu, bilas timun beberapa kali dan toskan

penyediaan air jeruk/air cuka:
- masukkan cuka, gula dan sedikit air ke dalam periuk kecil
(secukup rasa masam dan manis ikut citarasa)
- masukkan beberapa bunga cengkih untuk bau wangi
- didihkan seketika dan matikan api
- tuang kedalam mangkuk atau bekas kaca yang berisi timun yang di toskan tadi
(tuang panas-panas, biarkan seketika, sejuk baru masukkan dalam peti sejuk)

cara membuat dutch potato salad:

penyediaan bahan asas:
- rebus kentang yang di kupas kulit dan di potong dadu hingga empuk. toskan.
- rebus lobak merah yang di kupas kulit dan di potong dadu hinga empuk, toskan.
- rebus telur ayam (hard boil), kupas kulit dan potong dadu
- cuci epal fuji dan potong dadu
- toskan jeruk timun, buang air cuka.
# masukkan sedikit garam ke dalam air ebusan kentang dan lobak merah

penyediaan dressing salad:
- mayang daun bawang
- masukkan kedalam mangkuk berisi sos salad
- masukkan sedikit jus lemon dan sos cili/tomato mengikut rasa, tambah garam sedikit jika suka
- kacau hingga sebati

penyediaan salad:
- masukkan semua bahan asas ke dalam mangkuk besar
- campurkan dressing salad
-gaul sebati
- hiaskan dengan hirisan tomato semasa menghidang

note: dutch potato salad boleh di makan begitu sahaja atau sebagai side dish.

selamat mencuba ;)


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates