Thursday, 23 January 2014

resepi kachumbari - salad tomato dan bawang

assalamualaikum..

hari ni aku buat kachumbari atau salad tomato dan bawang.hihi.



kachumbari
kachumbari adalah nama swahili bagi salad tomato segar dan bawang yang mana sangat terkenal di afrika timur terutamanya kenya dan tanzania. ianya mengandungi bahan-bahan yang segar dan sangat mudah di sediakan. macam mana aku terjumpa pasal kachumbari ni? hahaha. aku tengok kat youtube la.hihi. aku tengok mark wiens makan. aku cam terliur lak.hihi.



resepi kachumbari - salad tomato dan bawang

bahan-bahan:
3-4 biji tomato
1 biji bawang (size medium)
sedikit jus lemon atau limau
sedikit minyak zaitun
sedikit garam
sedikit lada hitam
1 batang cili hijau/merah (optional)
sedikit daun ketumbar (optional)

cara menyediakan kachumbari:
hiris bawang nipis-nipis 
gaulkan dengan sedikit garam (10minit) dan di bilas
masukkan tomato yang di potong dalam bentuk wedges atau ikut citarasa sendiri
masukkan cili hijau/merah yang telah di potong nipis
gaulkan tomato dan daun ketumbar bersama sedikit jus lemon/limau, garam, lada hitam dan minyak zaitun
sedia di hidangkan dengan segera

nota kaki:
ini adalah versi original kachumbari. boleh juga di tambah avocado atau lobak merah jika suka.
kachumbari biasanya di makan bersama pilau (pilaf) sebagai side dish oleh orang kenya dan tanzania. pilau adalah nasi daging atau macam nasi minyak.
selamat mencuba ;)

tips:
tomato bagus untuk kesihatan dan kulit yang sihat ;)


2 comments:

Fira Hilwa said...

Uittt... suda btukar ka? Hehe..
Aku cam dulu gak tp lg matangla kut.. ngee
Ko pe cer plak? Lama xbc ayat emo2 ko. hua3

edogawa conan said...

ha'ah sudah bertukar wajah.hihi.
babah shaklee aku yang tolong aku upgrade wajah blog aku.hahaha.

aku pon makin matang ugak.kihkihkih. sama la kite sebab sama umur ;p

ayat emo???hahaha. aku dah lama lupakan.ecece.wajah blog biar baru, hidup biar bermutu.wakaka. macam motto polis lak ;p

weh, add la aku kat fb.boleh kita chat-chat sembang gebang kencang.hihihi.

PESAN UNTUK SEMUA

aku suka berbicara, bercakap, merapu, meraban dan perkara sewaktu dengannya
aku suka cakap sendiri tapi aku belum gila lagi coz aku cakap dalam ati
kalo ade orang cakap aku gila tu membuktikan bukan aku yang gila tapi orang tu yang gila
sebab tak tahu membezakan orang gila dengan orang gila-gila
aku orang gila-gila tapi tak suka baca comik gila-gila
suka baca comic conan je..

PESAN UNTUK SI PEKAK

bila aku berbicara aku tak kesah orang nak dengar ke tak
sebab aku tahu ramai orang pekak
ataupun buat-buat pekak
dah la pekak suka pulak salahkan badak
kan selalu je orang panggil pekak badak
apsal selalu sangat nak senakkan kepala hutak
kalo ko pekak cakap jela pekak
jangan nak babitkan badak pulak
dah dasar orang pekak badak
ops..tersasul la pulak
sori la badak tersebut nama ko la pulak

POPULAR POSTS

RECENT COMMENTS

Designed By Seo Blogger Templates