Sunday 22 September 2013

segala puji bagi Allah atas semua keadaan

assalamualaikum..

hari ni aku di uji..tapi aku tau, aku cukup kuat menghadapinya :)
dan berkali aku katakan:
"Alhamdulillah a'la kullihal"

"kata 'aisyah ra, nabi s.a.w apabila melihat (sampai kepada beliau) perkara yang menyenangkan,
beliau mengucapkan:
Alhamdulillahilladzi bi ni’matihi tatimmush sholihaat"

 yang bermaksud 

"segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna."

dan apabila beliau s.a.w melihat (sampai kepada beliau) sesuatu yang tidak beliau sukai, beliau s.a.w mengucapkan:
"Alhamdulillahi a'la kullihal"

yang bermaksud

"segala puji bagi Allah atas semua keadaan"

hadis hassan: HR Ibnus Sunni dalam 'Amalul Yaum wal Lailah (no.378), Ibnu Majah (no.3803), dan al-Hakim (i/499). di hasankan oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah (no.265)

rujukan Buku Ritual Sunnah Setahun oleh Yazid Bin Abdul Qadir Jawas m/s 6.

aku harap korang pun akan amalkan hadis ni :)  
p/s: korang..doakan aku :(


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates