Tuesday, 18 February 2014

resepi mi kari homemade


assalamualaikum..

mi kari bujang homemade
hari ni aku buat mi kari homemade ala bujang gituh.hihi. bujang la sebab aku bujang lagi.wakaka. err..aku cari alasan letak tajuk bujang sebab mi kari tak bape cukup bahan. kalo tak letak bujang, mau kena luku ngan makcik-makcik.hahaha. ni gara-gara giant tak sediakan bahan yang aku nak.lol salahkan giant pulak.kihkih. aku pi giant semalam. dah tuh ade bahan-bahan yang tak ada. jadilah mi kari cincai-cincai. asalkan bahan asas ada n ada rasa kari-kari tuh jadi la.hahaha. (err..kalo nak bawak tuk mak mertua makan, korang jangan wat cenggini tau! jenuh kena ketuk ngan senduk.haha).

resepi mi kari homemade saiz serving (2orang)
bahan-bahan asas
1/2 peket mi kuning di celur
1/2 peket kecil serbuk kari ayam/daging di bancuh sedikit air
2 ketul ayam (saiz sedang)
fish cake dan fish ball (pilihan)
santan kelapa 1/2 kotak kecil
sedikit garam dan gula

bahan-bahan tumis
1 biji bawang merah bombay (saiz sedang) di potong nipis
1 ulas bawang putih (saiz besar) di potong nipis
1 inci halia di potong nipis
sedikit kulit kayu manis
sedikit bunga cengkih
sedikit buah pelaga
sedikit bunga lawang

bahan-bahan hiasan
1 biji cili merah (di potong nipis)
2 biji limau kasturi (di potong dua)
1 biji telur hard boil (di potong dua)
sedikit taugeh (di celur sekejap sahaja)

bahan-bahan tambahan
ni bahan-bahan yang boleh di gunakan juga, tapi giant tak ada masa tuh, so aku tak taruk la.
sawi di celur untuk hiasan
kerang di rebus dan ambil isi untuk masak bersama kuah kari 
tauhu kering (bulat/petak) masukkan dalam kuah kari
daun kari - tumis
air asam jawa
kentang

cara memasak kuah kari
- panaskan sedikit minyak dalam periuk 
- tumiskan bawang merah, bawang putih, halia bersama kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang sehingga garing dan naik bau
- selepas itu masukkan serbuk kari ayam/daging yang telah di bancuh dengan sedikit air.
- tumis serbuk kari hingga naik bau dan mendidih (jika terlalu pekat atau kering, masukkan sedikit air)
- masukkan ayam dan kacau hingga sebati dengan bahan tumisan
- biarkan ayam masak seketika dengan api sederhana besar
- setelah ayam masak, masukkan 1/2 kotak santan atau jika pekat tambahkan sedikit air
- renehkan sehingga ayam empuk (jika ada kentang atau isi kerang masukkan sebelum reneh)
- setelah ayam empuk, masukkan fish cake dan fish ball (pilihan)
- didihkan seketika dan matikan api
- sebelum di angkat perasakan dengan garam dan sedikit gula secukup rasa. gula tuh jangan banyak sangat. kang jadi terlebih manis macam muka aku plak.hahaha.

cara menghidang
hidangkan mi yang sudah di celur, dengan hirisan cili merah, taugeh, sawi, telur, limau kasturi, tauhu goreng dan bawang goreng.
ops!!!jangan lupe letak kuah kari dulu sebelum bahan hiasan.hahaha. kalo tak, tak ada pulak namanya mi kari. jadinya mi celur sudah ;p

selamat mencuba :D 


No comments:

PESAN UNTUK SEMUA

aku suka berbicara, bercakap, merapu, meraban dan perkara sewaktu dengannya
aku suka cakap sendiri tapi aku belum gila lagi coz aku cakap dalam ati
kalo ade orang cakap aku gila tu membuktikan bukan aku yang gila tapi orang tu yang gila
sebab tak tahu membezakan orang gila dengan orang gila-gila
aku orang gila-gila tapi tak suka baca comik gila-gila
suka baca comic conan je..

PESAN UNTUK SI PEKAK

bila aku berbicara aku tak kesah orang nak dengar ke tak
sebab aku tahu ramai orang pekak
ataupun buat-buat pekak
dah la pekak suka pulak salahkan badak
kan selalu je orang panggil pekak badak
apsal selalu sangat nak senakkan kepala hutak
kalo ko pekak cakap jela pekak
jangan nak babitkan badak pulak
dah dasar orang pekak badak
ops..tersasul la pulak
sori la badak tersebut nama ko la pulak

POPULAR POSTS

RECENT COMMENTS

Designed By Seo Blogger Templates