Monday 28 May 2012

selamat jalan (buat teman dari daerah asing)

pergilah dengan tenang
usah lagi meoleh ke belakang
usah ekor mata sekilas memandang

jangan lagi ada curiga
walau aku tidak mengatakan apa-apa
walau engkau seakan memaksa
aku masih tersenyum menyimpan kata-kata
cukuplah dengan apa yang mereka perkata
aku harap engkau tidak terlibat sama
dengan itu aku masih tetap tahu
kita dan mereka berbeza dengan di pandu ilmu

keyakinan kita berbeza
tidak ada bahasa yang engkau fahaminya
engkau mengharapkan aku
berkata sesuatu
ucapan maaf atau pengakuan sesalan
kata-kata perangsang atau ucapan selamat jalan

bagiku tidak perlu aku luahkan semua itu
apa yang terzahir tidak sama dengan yang terbuku
tidak perlu aku turut serta berkata ini dan itu
sebagaimana ucapan mereka menyedapkan hatimu
sedang hakikatnya di hati menipu

cukuplah engkau sentiasa ku ingat
cukuplah engkau sentiasa dekat
di dalam doaku tanpa jemu
tidak perlu sebarang kata
sebagai buktinya
engkaulah musuh yang menjadi sahabat
pulangmu sentiasa ku doa
moga segala-galanya selamat
moga engkau berbahagia
di tanah airmu tercinta

08 februari 2012 


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates