Sunday 27 May 2012

jangan bersedih..kuasailah nafsumu

jangan bersedih kawan-kawan. terimalah ketentuan hidup jika kita di duga dengan sesuatu yang membuatkan hati kita tidak tenang. walau hari ini hati kita masih memberontak tidak mampu menerima suratan takdir yang tersurat namun jangan putus asa dalam mendidik hati dan mendidik nafsu untuk redha dengan qada’ dan qadar.

nafsu jika semakin di manja ia akan meminta berlebih-lebihan dan kita bakal terdampar kelelahan melayan karenah nafsu yang tidak pernah kenal erti puas. tapi jika di beri apa adanya nafsu juga akan menerima dan tunduk mendengar perintah kita.

tundukanlah nafsu sebelum nafsu menundukkan kita. kuasaillah nafsu sebelum nafsu menguasai kita. orang yang benar-benar berkuasa bukanlah orang yang mampu menakluki segala apa yang ada di dunia, tapi orang yang paling berkuasa adalah orang yang mampu menguasai dirinya dan menjadi pemimpin bagi nafsunya. 

percayalah semakin kita nekad untuk menjadi manusia baik, semakin hebatlah ujian dan dugaan dari Tuhan pencipta, Allah yang Maha Esa.

inilah yang di namakan perjuangan. tapi kita harus sedar dalam perjuangan ini jalannya tidak semudah yang kita sangka. untuk menjadi baik dan untuk terus berada di jalan yang lurus juga tidak semudah apa yang terucap oleh kata-kata. sebagaimana sesuatu yang berharga itu sukar di dapati umpama mendapatkan kaca dan permata. sesuatu yang berharga juga walau kita telah mendapatkannya agak sukar untuk menjaganya. itulah yang di namakan nilai harga yang sebenar. ‘sukar di cari dan sukar di jaga’.

kita harus sedar, ketika di uji kita di temani dua benda yang bakal menjatuhkan iman dan memusnahkan kita iaitu godaan nafsu dan syaitan. inilah yang di namakan cabaran ketika di duga. jika kita mampu melawan godaan tersebut dan terus gagahkan diri melangkah menuju jalan yang benar kita adalah pemenang. tapi jika kita tersungkur ketika berjuang melawan dua godaan ini, jangan bersedih kita bukanlah di kira seorang yang gagal selagi kita mempunyai keinginan dan semangat untuk terus bangkit dan berjuang. kita hanya di kira gagal apabila kita putuskan untuk tidak lagi bangkit melangkah setelah tersungkur jatuh dengan erti kata lain berputus asa.

kawan-kawan, ketahuilah jalan perjuangan ini pangkalnya jauh telah kita tinggalkan dan penghujungnya masih belum kelihatan. inilah yang di namakan perjuangan tanpa henti. berjuang tanpa tahu di mana penghujungnya menuntut kekuatan yang tidak sedikit. dari awal hingga akhir kita akan terusan berjuang melangkah ke penghujung moga kita bakal kuat ketika tiba di penghujungnya. penghujung perjuangan ini hanyalah penghujung nyawa kita yang hanya Allah berkuasa tentukan bila masanya. tapi ingat kawan-kawan, bukan hak atau kuasa kita memberhentikan perjuangan ini dengan membunuh diri. itu adalah gagal sebelum berjuang. inginkah kita di panggil manusia yang gagal? sudah tentu tidak, jadi kuatkan hati, iman dan semangat untuk terus berjuang melawan godaan nafsu dan syaitan dalam perjuangan hidup kita mencari redha Allah s.w.t.

kawan-kawan, saya bukanlah orang yang sempurna untuk menasihati, sekadar ingin bersama kawan-kawan mencari kekuatan untuk tidak lemah dalam perjuangan ini. ayuh..bangkitkanlah semangat kawan-kawan. anda tidak keseorangan, saya juga seorang manusia yang lemah sedang berjuang untuk menjadi kuat.   


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates