Wednesday, 23 May 2012

jangan bersedih..musibah itu menghapuskan dosa-dosa

seorang penyair Ibnul-Mu'tazz pernah berkata: "Demi Allah, alangkah lurusnya jalan hidup orang yang bertawakkal kepada Allah, alangkah cepatnya kembali kesedaran orang yang percaya kepada Allah."

rasulullah s.a.w bersabda:
"tidaklah seorang muslim di timpa kecemasan, kegelisahan, rasa sakit dan keletihan hingga tertusuk duri sekali pun melainkan dengan semua itu Allah akan menghapus dosa-dosanya."

perkara ini berlaku bagi orang yang bersabar, ikhlas dan bertaubat kerana Allah mengetahui bahawa amalnya hanya untuk-Nya.

Al-Mutanabbi menyebutkan di dalam bait-bait syairnya yang penuh hikmah, sehubungan dengan perlunya bekalan kekuatan dan kelapangan dada bagi seorang hamba:

jangan biarkan masamu berlalu tanpa pengorbanan 
sepanjang roh masih setia menemani jasad.
kegembiraaan tak selamanya menemani hari-harimu. 
terkadang datangnya kesedihan yang tak mampu kamu tolak.

firman Allah s.w.t:
(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput darimu dan tidak pula terlalu gembira dengan nikmat yang diberikan-Nya kepadamu....
surah Al-Hadid ayat 23.


No comments:

PESAN UNTUK SEMUA

aku suka berbicara, bercakap, merapu, meraban dan perkara sewaktu dengannya
aku suka cakap sendiri tapi aku belum gila lagi coz aku cakap dalam ati
kalo ade orang cakap aku gila tu membuktikan bukan aku yang gila tapi orang tu yang gila
sebab tak tahu membezakan orang gila dengan orang gila-gila
aku orang gila-gila tapi tak suka baca comik gila-gila
suka baca comic conan je..

PESAN UNTUK SI PEKAK

bila aku berbicara aku tak kesah orang nak dengar ke tak
sebab aku tahu ramai orang pekak
ataupun buat-buat pekak
dah la pekak suka pulak salahkan badak
kan selalu je orang panggil pekak badak
apsal selalu sangat nak senakkan kepala hutak
kalo ko pekak cakap jela pekak
jangan nak babitkan badak pulak
dah dasar orang pekak badak
ops..tersasul la pulak
sori la badak tersebut nama ko la pulak

POPULAR POSTS

RECENT COMMENTS

BLOG ARCHIVE

Designed By Seo Blogger Templates