Tuesday 3 April 2012

anak-anak orang putih

anak-anak itu beriringan
berjalan berpegangan tangan
berpasang lelaki dan perempuan
badannya kecil lagi comel
wajahnya mulus lagi tulus


anak-anak itu berambut perang
sangkaku datang dari seberang
gurunya juga sama
mereka orang mat saleh
dari sekolah tadika orang putih
anak-anak kecil itu berlari
dengan seragam tertera
'French School Kuala Lumpur'


anak-anak itu membuatku geram
ingin ku cubit pipinya yang tembam
dengan rambutnya yang perang
kemas di ikat tocang


anak-anak itu membuatku ingin menjerit
'oh..you all are so sweet'
tapi aku hanya tersenyum
pada gurunya yang bersahaja
anak-anak itu ingin ku pegang
tapi aku bimbang
jika gurunya menoleh
bertutur dalam bahasa orang putih
mungkin aku hanya tersengih


aku bangga kalian ke sini
aku suka kalian ke sini
mungkin boleh aku sampaikan ajaran nabi


anak-anak itu anak orang putih
wajahnya bersih lagi putih
sesuci hatinya yang jernih
namun aku bimbang
bagaimana besarmu sayang
marilah aku ajarkan
tentang ajaran kebenaran
sebelum besarmu dalam kesesatan


anak-anak orang putih
aku harap hatimu selalu jernih
seputih buih-buih
moga engkau percaya
pada Tuhan yang Maha Pengasih


anak-anak orang putih
aku harap kebenaran yang engkau pilih


3 april 2012 


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates