Friday 23 December 2011

muslimah itu

Tuhan..melihat muslimah itu hatiku lebur dalam perasaan malu. namun sememangnya aku tidak sesekali memuja dia. sekadar berasa kagum dengan hebatnya penciptaan-Mu. sungguhpun aku tidak sehebat dia, aku bersyukur atas apa yang di kurnia dan aku percaya inilah sebaik-baik aku di cipta. semoga Engkau membimbingku dalam usahaku mendapatkan redha-Mu.

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. santunnya membuatkan aku malu. bagaimana aku harus menitipkan sifat itu ke dalam nadiku sedangkan hidupku sebelumnya bukan begitu. ya Allah ya Tuhanku..ajarkanlah aku untuk santun dalam bicara dan tingkahku. moga Engkau membimbingku. aku ingin menjadi seperti muslimah itu.

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. lemah-lembutnya membuatkan aku ragu. apakah tingkahku mampu seperti itu walau aku cuba meniru. ya Allah ya Tuhanku..moga Engkau membimbingku. moga aku tidak perlu meniru. moga ianya datang dari kehendak-Mu. aku ingin menjadi seperti muslimah itu. 

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. dirinya penuh dengan rasa malu untuk berbicara terlalu mesra dengan lelaki bukan mahramnya. saat mengenalinya aku juga berasa malu akan cacatnya pergaulanku dengan kawan lelaki bukan mahramku. apakah aku mampu mengubah segala noda itu agar aku suci seperti muslimah itu. ya Allah ya Tuhanku..ajarkanlah aku rasa malu untuk ku perbetulkan langkahku menghapus noda-noda. menyucikan diri dari dosa pergaulan tanpa batas sesama manusia. moga Engkau membimbing langkahku. aku ingin menjadi seperti muslimah itu.

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. ketabahannya membuatkan aku termangu. apakah aku mampu sekuat dia dalam menerima takdir dari-Mu. apakah aku setabah dia dalam menempuh dugaan dari-Mu. apakah aku seperti dia dalam mengharungi hari-hariku. moga Engkau membimbingku. moga Engkau ajarkan aku redha dengan takdir ketentuan-Mu. moga aku tidak meratapi masa lalu. aku ingin menjadi seperti muslimah itu.

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. ilmunya membuatkan aku merasa dungu. rendah dirinya membuatkan aku terpaku. hikmah bicaranya membuatku tersenyum rindu. ingin selalu mendengar nasihat darinya. ingin berbicara sedalamnya tentang agama-Mu. moga Engkau membimbingku. moga Engkau menambahkan ilmuku. agar aku mampu petah untuk berbicara tentang ilmu. berkongsi sesama manusia di sekelilingku. moga Engkau jadikan aku orang yang beramal dengan ilmu. aku ingin menjadi seperti muslimah itu.

Tuhan..muslimah itu tidak sepertiku. namun biarlah aku seperti muslimah itu dengan cara diriku sendiri atas kehendak-Mu kerana aku ingin menjadi seperti muslimah itu. seorang muslimah yang solehah menyentuh hatiku untuk berubah.


No comments:

Designed By Seo Blogger Templates