Tuesday, 31 December 2013

selamat tahun baru

assalamualaikum..

esok dah masuk tahun baru. bagi aku, tak ada menda nak sedih n tak ada menda nak eksaited sangat. 
hari berganti hari, bulan berganti bulan atau tahun berganti tahun. that is nothing special.
kenapa aku cakap macam tuh? 
hmm..pada aku, jika hari ini dan semalam tidak ada bezanya, maka aku telah rugi.
apakah aku tahun ini dan tahun depan lebih baik dari tahun yang sudah-sudah?
inilah persoalan tahun baru aku. apapun, selamat tahun baru korang :)

pagi ini
pagi ni, fikiran aku macam melayang sket. ntah, banyak benda aku fikir. tentang hidup aku dan persekitaran aku. sejak semalam aku terfikir, manusia ni kadang-kadang bila tiada pilihan atau dengan kata lain, terdesak! mereka akan pergunakan orang untuk mencapai tujuan yang di hajatinya. adakah mereka jahat pada aku? tidak! aku tahu, ini hanyalah peringatan dari Allah agar aku tilik diri aku, adalah aku pun begitu.
sedih! masa seterika baju, aku akui aku kadang-kadang pun terpaksa macam tu.
agh!aku malu untuk rasa di pergunakan, bila aku sendiri pernah mempergunakan. hmm..aku cuba fikir positif dan pujuk diri, jika berbuat baik, ikhlaslah! jika tidak aku hanya menuai letih.

tiada daya dan upaya tanpa izin Allah
aku alami kemalangan kecil. sewaktu nak masuk selekoh, aku agak pecut untuk kejar traffic light. natijahnya kereta tertolak motor aku. kenapa aku cakap tertolak bukan terlanggar? sebab kereta itu di bawa perlahan oleh seorang amoi. 
tolakan kecil itu sudah buat motor aku terbalik dan aku dapat calar kecil. walaupun tolakan kecil, kekuatan aku tak mampu untuk tahan motor aku dari terbalik. lepas ni aku harus lebih hati-hati! 

hmm..ia buat aku terfikir, kuat manakah kita untuk menolak takdir. jika itu suratan dari Allah, Dialah yang berkuasa atas segalanya.
dan aku terfikir, teringat dosa-dosa yang pernah aku lakukan, berdayakah aku untuk hadapi Allah kelak?
aku mula-mula tahan nangis sebab sakit, tapi akhirnya aku tewas.
aku takut pada-Mu ya Allah :'( bimbinglah aku sebelum aku menghadap-Mu.

membela diri atau melarikan diri
lepas aku jatuh dari motor. aku sekuat hati cuba tahan motor tu. n ambil tenaga untuk angkat motor yang agak berat pada kudrat aku. amoi itu keluar dan cakap, 'kenapa you masuk macam tu je?' aku pandang dia sambil gagahkan diri angkat motor. aku cakap 'its ok. its ok'.

aku cepat-cepat angkat motor. rasa malu pun ada sebab ada beberapa riders lelaki tengok aku.
lepas aku settle angkat motor n traffic light pun hijau balik, aku teruskan perjalanan. 
aku rasa kaki sakit, tapi aku cuba larikan diri dari tempat kejadian dulu dengan secepat mungkin.
perasaan aku, aku sedih! aku tahan nangis sebab aku dah janji ngan diri aku takkan menangis lagi untuk kepayahan hidup. aku dah janji aku nak jadi kuat!

tapi aku nangis juga. sebab:
1- aku malu kat orang yang tgk aku. serta merta aku teringat kisah-kisah susah yang pernah aku lalui sendiri. aku tertanya kenapa riders tu suma hanya tengok sahaja? aku mula yakin, aku selalu ada Allah. alhamdulillah binikmatihi tatimmussholihat. hari ni, aku sedar aku dah kuat, aku tak kisah lagi lalui kesusahan hidup. hasil didikan dan jentikan kasih dari Allah dengan ujian yang di beri.

2- aku kecil hati dengan amoi tu. kenapa dia cakap macam tu? aku harapkan dia tanya aku ok ke tak masa tu atau minta maaf walaupun aku tahu aku salah. sebab tu aku keep on cakap 'its ok'
aku tak pasti siapa salah, tapi aku cuma akui jika itu salah aku.
jika dia tak bersalah, adakah dia nak membela diri dari di persalahkan terlanggar aku?
jika aku bersalah, adakah dia nak melarikan diri dari dipersalahkan melanggar aku?
aku nangis di layan sebegitu. tapi aku terfikir, adalah aku pernah begitu? menuding jari pada yang lain untuk menyelamatkan diri? agh! aku makin sedih..sebab kadangkala mungkin ya, aku buat begitu. apa nak jadi dengan aku? :'(

selamat tahun baru
selamat tahun baru! esok akan masuk umur aku 28 tahun. malam ini bagi aku, tak ada bunga api, tak ada debaran menunggu detik 12 malam. segalanya biasa-biasa sahaja. teringat aku satu quote 'siapa kita 10 tahun akan datang? adakah sama dengan 10 tahun yang lepas ataukah lebih teruk?'
moga aku tahun hadapan lebih baik dari 10 tahun yang sudah dan akan jadi lebih baik 10 tahun akan datang. jika tidak? mungkin aku tidak belajar sesuatu dari apa yang dah berlaku. aku harap aku sudah cukup ambil pengajaran dari semua yang berlaku dalam hidup aku.

azam tahun baru
aku ingin menjadi lebih baik dari sebelumnya. kenapa aku tak senaraikan? biarlah rahsia :p
ada masa aku cerita la.hehe.hari ni mood muhasabah diri :)


No comments:

PESAN UNTUK SEMUA

aku suka berbicara, bercakap, merapu, meraban dan perkara sewaktu dengannya
aku suka cakap sendiri tapi aku belum gila lagi coz aku cakap dalam ati
kalo ade orang cakap aku gila tu membuktikan bukan aku yang gila tapi orang tu yang gila
sebab tak tahu membezakan orang gila dengan orang gila-gila
aku orang gila-gila tapi tak suka baca comik gila-gila
suka baca comic conan je..

PESAN UNTUK SI PEKAK

bila aku berbicara aku tak kesah orang nak dengar ke tak
sebab aku tahu ramai orang pekak
ataupun buat-buat pekak
dah la pekak suka pulak salahkan badak
kan selalu je orang panggil pekak badak
apsal selalu sangat nak senakkan kepala hutak
kalo ko pekak cakap jela pekak
jangan nak babitkan badak pulak
dah dasar orang pekak badak
ops..tersasul la pulak
sori la badak tersebut nama ko la pulak

POPULAR POSTS

RECENT COMMENTS

Designed By Seo Blogger Templates